Een logo ontwerpen voor jouw onderneming kan veel opbrengen. Dit wordt het ‘gezicht’ van jouw webshop, een logo moet sterk en herkenbaar zijn voor andere. Hierdoor zal je meer bekendheid ontwikkelen en meer traffic genereren. Je kan je logo natuurlijk zelf ontwerpen als je verstand hebt van de verschillende software die nodig zijn. Maar je kan ook een logo laten ontwerpen bij een professioneel reclamebureau. Deze mensen hebben de expertise van wat werkt. Ongeacht of je je logo zelf wilt ontwerpen of niet, hier geef ik je 5 tips waar je rekening mee moet houden als een logo gaat creëren.
1. Herkenbaar
Een te ingewikkeld logo is moeilijk te herkennen, daarnaast is het moeilijk om op te maken waarvoor jullie staan als bedrijf. Daarom kun je het beter simpel houden. Desondanks is het ook belangrijk dat het logo afzonderlijk van het merknaam herkenbaar is als merk. Daarmee zal je het meeste profijt behalen van je logo.
2. Origineel
Als je zelf je logo ontwerpt is het af te raden om foto’s te gebruiken van een ‘stock-foto’ website. Bedenk dat je concurrenten deze foto’s ook kunnen aanschaffen, waardoor er potentieel verwarring ontstaat bij jouw klanten. Ook is het niet verstandig om je logo te baseren op een logo van een concurrent om mee te liften op hun succes. Dit gaat op ten duur problemen opleveren, de concurrent kan namelijk wettelijk schadevergoeding bij jou claimen als jouw logo duidelijk vergelijkbaar is.
3. Onderscheidend
Zoals eerder vernoemd wil je zelf af scheiden van jouw concurrenten in de markt. Een bekend symbool zoals een duim omhoog is dan niet onderscheidend genoeg omdat iedereen dit kan gebruiken. Een beschrijvend logo, bijvoorbeeld een tv bij een mediabedrijf is ook niet afwijkend genoeg om alleen met jouw bedrijf te associëren. Een kader om je naam van je bedrijf dat niet beschrijvend is kan echter erg krachtig zijn. Hier hebben de experts natuurlijk meer ervaring in, het is daarom aan te raden om een logo te laten ontwerpen door een professional.
4. Auteursrecht
Het is belangrijk dat je de juiste rechten beschikt over jouw logo zodat je hem ook kan gebruiken zoals je wilt. Bedrijven die logo’s ontwerpen behouden vaak het auteursrecht van het logo zodat niet betalende klanten hun logo’s niet kunnen gebruiken. Het is daarom belangrijk om vooraf te bespreken dat de auteursrechten worden overgedragen als de transactie compleet is.
5. Beschermbaar
Om je merk te beschermen, zodat niemand jouw logo kan gebruiken, is het van belang om geen algemene tekens of vlaggen van landen/wapens van woonplaatsen te gebruiken in je logo. Dit soort symbolen zijn namelijk niet toe te eigenen omdat ze te algemeen zijn. Om wettelijk bescherming toe te eigenen, moet jouw logo een onderscheidend vermogen hebben.