Heb jij honderden of duizenden bezoekers per maand op je webshop? Dan is de kans groot dat je ervaart dat het overgrote deel websitebezoekers geen bestelling plaatst. Vaak ligt dat aan het webdesign of de bestelpagina. Is de conversie op je website laag? Dan geven wij vijf tips om de conversie op je webshop te verhogen!

1. Simpel bestelproces

Als je webshop een ingewikkelde checkout heeft, dan is de kans groot dat er veel mensen tijdens het bestelproces afhaken. Met als gevolg een lagere conversie. Om de checkout zo gemakkelijk mogelijk te maken is het belangrijk om geen onnodige zaken te vragen. Hoe meer stappen, des te groter de kans dat bezoekers afhaken.

2. Verberg het kortingsveld

Een gemakkelijke manier om de conversie tijdens het aankoopproces te verhogen is door het kortingsveld te verbergen op je betaalpagina. Dit voorkomt dat bezoekers de website verlaten om te zoeken naar kortingscodes op Google. De kans is groot dat zij minutenlang tevergeefs zoeken en uiteindelijk teleurgesteld zijn omdat ze geen korting kunnen krijgen. Dit gevoel is vaak ook de reden dat ze geen aankoop doen.

3. Communiceer de verzendkosten

Te hoge verzendkosten kunnen ervoor zorgen dat bezoekers snel afhaken tijdens het plaatsen van een bestelling. Verzendkosten hebben dan ook zeker een effect op de conversie. Daarom is het belangrijk om duidelijk de verzendkosten te communiceren. Het liefst al vroegtijdig in het bestelproces, zodat bezoekers niet nét voordat ze overgaan op aankoop afgeschrikt worden door de verzendkosten. Een effectieve conversie optimalisatie tip is het experimenteren met gratis verzending, eventueel vanaf een bepaalde bestelbedrag.

4. Stuur e-mail reminders

Merk je dat bezoekers afhaken tijdens het bestelproces? Dan hebben ze daar altijd een reden voor. Verlaters kunnen bedenktijd en/of advies nodig hebben. Daarom is het verstandig om een e-mail reminder te sturen naar deze verlaters. Maak er geen commerciële mail van, maar vraag of je ergens mee kunt helpen. 

5. Upselling

De meeste bezoekers zijn aan het einde van het bestelproces vastbesloten om een bestelling te plaatsen. Dit is dan ook een uitstekend moment om upselling toe te passen. Goedkope koopjes voorstellen levert altijd een hogere gemiddeld bestelbedrag op.