Je wilt van je webshop meer maken dan een plek waar consumenten hun favoriete producten kunnen bestellen. Het moet een merk zijn! Er zijn verschillende manieren om van je webshop een merk te maken. In dit artikel vind je vijf handige tips, die je hierbij op weg kunnen helpen. Het creëren van een merk vergt een correcte toepassing van verschillende marketingmethoden. Marketing helpt je het merk in de markt te zetten!

Tip 1: zorg voor een goede huisstijl

Om van je webshop een merk te kunnen maken, is het allereerst belangrijk om aan de huisstijl hiervan te werken. Start met het selecteren van de juiste kleuren, passend bij de doelgroep van je merk. Zorg daarbij voor unieke elementen in je huisstijl. Een klant moet je merk direct herkennen. Daarom is een professionele huisstijl laten maken vaak verstandig!

Tip 2: wees creatief en innovatie

Probeer jezelf niet alleen in je huisstijl te onderscheiden, maar ook op andere manieren. Bijvoorbeeld in de wijze waarop je een dienst aanbiedt. Kies voor een heel persoonlijke aanpak, of probeer juist zoveel mogelijk te automatiseren om diensten sneller te leveren.

Tip 3: zorg voor logo die consumenten herkennen

Een logo is wellicht het belangrijkste elementen van een merk. Potentiële klanten herkennen je bedrijf niet alleen aan je huisstijl als geheel, maar in het bijzonder aan je logo. Vaak hebben klanten zeven contactmomenten nodig, voordat ze je bedrijf vertrouwen. Zorg om deze reden voor een logo dat opvalt!

Tip 4: breng je doelgroep vooraf in kaart

Voer je handelingen in de juiste volgorde uit. Begin niet met het ontwerpen van een huisstijl en logo, maar breng eerst de doelgroep van je merk in kaart. Met de huisstijl en je webshop zelf spreek je de doelgroep aan. Alleen dan nemen ze een product bij je af.

Tip 5: wees niet te standaard

Eerder las je al dat een huisstijl en logo uniek moeten zijn. Datzelfde geldt voor het beeldmateriaal wat je op de website gebruikt. Wees creatief en gebruik geen foto’s die ook op tientallen andere websites te vinden zijn.