Op onze website vind je veel reviews van webshops, maar nauwelijks informatie over hoe je ervoor kunt zorgen dat wanneer je zelf een webshop wilt starten hij goed vindbaar wordt in Google. Daar willen we verandering in brengen. Dus gaan we in dit artikel nader in op hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw webshop vindbaar wordt in Google.

Zoekwoordenonderzoek

Als eerste stap is het belangrijk dat je in kaart brengt welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt als ze online naar de producten zoeken die jij in je webshop verkoopt. Dit wordt ook wel een zoekwoordenonderzoek genoemd. Om de zoekwoorden te vinden kun je gebruik maken van diverse tools. Enkele voorbeelden zijn:

  • Keywordplanner van Google (gratis)
  • SemRush
  • Ahrefs
  • Mangools

De keywordplanner van Google geeft bij de zoekwoorden ranges aan voor de zoekvolumes. Op die manier kun je een indicatie krijgen hoe vaak bepaalde woorden door je doelgroep online worden ingetypt. Betaalde tools zoals SemRush geven zoekvolumes die nauwkeuriger zijn. Bovendien is er vaak een mogelijkheid om een gratis proefperiode af te nemen. Ideaal om te ontdekken welke tool voor jou het prettigst werkt.

Zoekintentie

Een belangrijk aandachtspunt bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is dat je niet alleen naar de zoekvolumes kijkt, maar ook naar de zoekintentie. Met de zoekintentie bedoelen we de motivatie van iemand om op een bepaald zoekwoord te gaan zoeken.

Een voorbeeld: stel je hebt een hoveniersbedrijf en je wilt op ‘3D tuinontwerp’ gevonden worden, omdat je tuinontwerpen maakt. Wanneer je in Google gaat zoeken op ‘3D tuinontwerp’ kom je met name zoekresultaten tegen over gratis tools waarmee mensen zelf een 3D tuinontwerp kunnen maken. Commercieel gezien is de zoekterm dus niet interessant en kun je beter voor een andere term kiezen. Bijvoorbeeld ‘tuinontwerp laten maken’.

Concurrentieonderzoek

Wanneer je geschikte zoekwoorden hebt gevonden is de volgende stap dat je de online concurrentie op de zoekwoorden gaat onderzoeken. Hiermee bedoelen we dat je in kaart brengt of het haalbaar is om op het gevonden zoekwoord te ranken.

Het uitvoeren van een concurrentieonderzoek is specialistisch werk en kun je als leek zijnde beter niet zelf uitvoeren. Hiervoor raden we je dus aan om een online marketing bureau in te schakelen.

Zoekwoorden in je webshop verwerken

De meest kansrijke zoekwoorden uit het concurrentieonderzoek kun je gaan verwerken in de content van je webshop. Verwerk ze in de verschillende productpagina’s (in de paginatitel, meta title, meta description en in de alinea’s), maar ook in blogartikelen.

Denk bijvoorbeeld aan blogs in de vorm van productreviews, kooptips, tips voor het onderhoud van de producten die je verkoopt, enzovoorts. Geen inspiratie voor het schrijven van content? Dan is het uitbesteden van content marketing een goede oplossing.

Promotie

Wanneer je je webshop op zoekwoorden geoptimaliseerd hebt, is de volgende stap de promotie van je webshop. Hiermee bedoelen we dat je bijvoorbeeld linkjes naar je webshop gaat bouwen zodat de ranking op de zoekwoorden beter wordt. Denk aan linkjes vanaf startpagina’s, social media, bedrijfsgidsen en blogsites.

Maar je kunt er ook voor kiezen om te gaan adverteren in Google. Met Google tekstadvertenties kun je bijvoorbeeld voor de gekozen zoekwoorden tekstadvertenties maken.

Als uit het concurrentieonderzoek is gebleken dat de concurrentie sterk is dan heeft adverteren sowieso de voorkeur. Op die manier kun je op korte termijn al vindbaar worden. Daarnaast kun je dan voor de langere termijn de vindbaarheid in de organische zoekresultaten verbeteren. En zo werk je stap voor stap toe naar een webshop die goed vindbaar is in Google. Succes!