Tegenwoordig is de klantenservice een van de belangrijkste aspecten van een goedlopend bedrijf geworden. Of je bedrijf de mogelijkheid heeft om snel door te groeien hangt dus ook vaak af van het niveau van je klantenservice. Als je klantenservice niet meeschaalt met de groei, dan kun je voor problemen komen te staan die de groeispurt van je bedrijf inperken. Een golf aan ontevreden klanten kan het gevolg zijn van een klantenservice die niet rekende op zoveel nieuwe klanten. Gelukkig biedt een chatbot vaak uitkomst voor bedrijven die hun klantenservice willen verbeteren.

Lees hieronder verder over wat een chatbot voor jouw bedrijf kan betekenen!

Hoe kan een chatbot mijn bedrijf helpen?

Een chatbot zorgt ervoor dat de ‘daadwerkelijke’ klantenservice drastisch wordt ontlast. Door klanten eerst in contact te laten komen met een chatbot kunnen veelgestelde vragen direct worden beantwoord. Dit zorgt ervoor dat een ruim percentage van de klanten niet meer op zoek hoeft naar de klantenservice: ze hebben hun antwoord al ontvangen van de chatbot. Vaak komen klanten namelijk aanzetten met vragen die al ergens op je website zelf worden beantwoord. Het is zonde om voor dit soort vragen meer klantenservice personeel aan te nemen en om deze reden is een chatbot de beste optie.

Top functionaliteiten van een chatbot

Wat zijn dan de verschillende functies die ik van zo’n chatbot kan verwachten?

Onder de functionaliteiten van een chatbot valt natuurlijk het koppelen van de klant aan de juiste informatie. In het beste geval kan de chatbot zelf de klant al voldoende informatie verschaffen. Daarnaast vervult de chatbot de functie van een inventariserend voorgesprek met de klant: De klant maakt aan de chatbot al duidelijk wat er loos is. Op het moment dat de klant een vraag heeft waarvoor echt de klantenservice nodig is, dan hoeft de klantenservice niet opnieuw het hele riedeltje af te gaan.

De chatbot stuurt de klant, toegevoegd met informatie over de vragen van de klant door naar de klantenservice. De klantenservice kan dan meteen antwoord geven op de vraag. Dit werkt sneller en duidelijker voor klant en klantenservice. Ook levert dit een enorme tijdsbesparing op voor de klantenservice en dus ook voor personeelskosten. Klinkt dit allemaal als muziek in de oren? Ga dan snel eens kijken wat een chatbot maken nou precies inhoudt en hoe je dit het snelst kunt laten doen.